جمعه
1403/01/31
مرکز فروش 03154750439

تفاوت فرش با گلیم در چیست ؟



 

روش های تشخیص فرش از گلیم

در تعریف فرش یا گلیم ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر بافته‌ای، هر پارچه‌ای و به طور کلی هر داربافتی یک تار دارد و یک پود. این مسئله در مورد فرش و گلیم نیز صادق است. اما فرش در اینجا یک تفاوت اساسی با گلیم دارد که آن هم پرز فرش است. این در واقع اولین و مهم‌ترین تفاوت فرش با گلیم است.

 

در ادامه 4 فرق فرش با گلیم را به طور جداگانه بررسی کرده‌ایم:

 

1-  فرش پرز داره اما گلیم نه!

همانطور که اشاره کردیم فرش‌ها بر خلاف گلیم‌ها علاوه بر تار و پود دارای پرز هم هستند. پرز فرش دقیقا همان چیزی‌ست که که مخاطب آن را لمس می‌کند. اما در مورد گلیم این پرز ها وجود ندارند. یعنی در گلیم چیزی که مخاطب آن را لمس می‌کند مغز پشم یا کرک نیست، بلکه کناره کرک است. اصلاحا می‌گوییم که فرش‌ها پرز بافی و گلیم‌ها تخت بافی می‌شوند.

 

2 گلیم سریع بافته میشه اما فرش نه!

گفتیم که گلیم‌ها تخت‌بافی می‌شوند. این تخت بافی سرعت تولید آنها را بالا می‌برد. برخلاف فرش‌های دستباف که سرعت تولید آنها بسیار کم است. این تفاوت فرش با گلیم تاثیر تعیین کننده‌ای نیز بر روی ارزش آن‌ها دارد. به طور کلی در گلیم‌ها روش بافت خیلی ساده‌تر از فرش می‌باشد. به عنوان مثال در فرش‌ها به ازای هر رج 100 تا 200 گره خورده می‌شود ولی در گلیم‌ها این اتفاق نمی‌افتد و گلیم‌ها ساده‌بافی می‌شوند.

 

3- گلیم محدودیت طرح داره اما فرش نه!

نکته‌ مهم دیگری که کارشناسان در فرش گره درباره تفاوت فرش با گلیم مطرح می‌کنند، مسئله محدودیت طرح و نقشه در گلیم‌بافی است. واقعیت این است که نوع و روش بافت گلیم‌ها، محدودیت زیادی در طرح  نقشه آن‌ها ایجاد می‌کند. در حالی که برای بافت فرش هیچ گونه محدودیتی از این نظر وجود ندارد. به بیان دیگر در گلیم‌ها نقشه‌ها ساده و انتزاعی هستند. اما در فرش‌ها می‌توان نقشه‌هایی با طرح‌های پچیده را نیز با تمام ریزه کاری‌هایش اجرا کرد.البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که همین محدودیت باعث شده که نقشه‌های گلیم با ویژگی‌های سبک دکوراسیون مدرن منطبق‌تر باشد. به همین دلیل است که امروزه خیلی‌ها به دنبال خرید گلیم برای دکوراسیون مدرن منزل‌شان هستند.یک نکته مهم: حواستان باشد که اگر طرح خاصی را برای فرش دستباف مد نظر دارید، می‌توانید از فرش گره بخواهید که آن طرح را برایتان اجرا کنند. زیرا این مجموعه سفارش تولید فرش با ابعاد و طرح های مختلف را قبول می‌کنند.

4- بافت فرش الیاف بیشتری میخواد!

نیاز به مواد اولیه بیشتر را می‌توان به عنوان آخرین تفاوت فرش با گلیم عنوان کرد. به گفته کارشناسان در فرش گره مثلا اگر برای بافت یک متر مربع فرش چیزی حدود 8 کیلوگرم پشم مصرف شود، این عدد برای گلیم به 1 کیلو و 200 گرم می‌رسد! به بیان دیگر بافت فرش به مواد اولیه بیشتری نسبت به گلیم نیاز دارد.

 

سایر مطالب

مطلب قبلی   ـــــــــــــ   مطلب بعدی

 


 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب