جمعه
1403/01/10
مرکز فروش 03154750439

بر روی فرش های خانه ممکن است انواع مختلفی لکه ایجاد شود که برای لکه گیری کثیفی های فرش و لکه های مختلف بر روی فرش ، روش های متفاوتی وجود دارد ...



 

 

چگونه لکه های ریخته شده بر روی فرش را تمیز کنیم ؟

 

ما در ابتدای این مقاله به بررسی نحوه از بین بردن لکه های روی فرش می پردازیم و در بخش بعدی آن نیز به چگونگی شست و شوی صحیح فرش خواهیم پرداخت تا به طور کلی به نحوه از بین بردن لکه و شست و شو فرش پرداخته باشیم.

یکی از مشکلات عمومی برای همه ایرانی ها هنگام تمیز کاری و خانه تکانی از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی فرش و یا شست و شوی فرش است ، که دلیل آن چه به مناسبت مهمانی ها و چه به دلیل کثیف شدن فرش می تواند باشد. البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که شست و شوی مناسب فرش باعث افزایش عمر فرش نیز خواهد شد. پس شما می توانید با شست و شوی اصولی فرش که در ادامه توضیح داده ایم ، علاوه بر تمیز کردن فرش ، طول عمر فرش را نیز افزایش دهید.

 لکه گیری انواع کثیفی های روی فرش :

بر روی فرش های خانه ممکن است انواع مختلفی لکه ایجاد شود که برای لکه گیری کثیفی های فرش و لکه های مختلف بر روی فرش ، روش های متفاوتی وجود دارد که شما می توانید به راحتی با توجه به نوع لکه ای که روی فرش قرار داده شده و باعث کثیفی فرش شده است ، آن را تمیز کنید.

 تمیز کردن لکه چایی روی فرش :

از دلایل رایج کثیف شدن فرش ، لکه چایی بر روی قالی خواهد بود که برای از بین بردن لکه چایی روی فرش می توانید بلافاصله مقداری آب و مواد شویند را بر روی محلی که چایی ریخته و باعث کثیفی و ایجاد لکه بر روی فرش شده است ، بریزید و سپس شست و شو فرش را با استفاده از موارد گفته شده انجام دهید ، در صورتی که نمی توانید بلافاصله شست و شو را انجام بدهید ، شما می توانید مقداری نمک را بر روی فرش ریخته و صبر کنید تا نمک بر روی قالی جذب شود که با اینکار می توانید زمانی که شرایط شست و شو برای شما فراهم گردید شست و شو و از بین بردن لکه فرش را به وسیله آب و مواد شوینده انجام بدهید.

 تمیز کردن لکه های کهنه روی فرش :

لکه های کهنه بر روی فرش که دارای سختی بسیار بالایی نیز برای پاک کردن می باشند در طول زمان ایجاد شده اند و هر چه از زمان درست شدن این لکه ها بر روی فرش گذشته باشد ، پاک کردن لکه روی فرش نیز سخت تر خواهد شد.برای رفع لکه های کهنه روی فرش شما می توانید از محلول آمونیاک استفاده کنید ، که شما باید محلول آمونیاک را بر روی محل لکه ریخته و سپس صبر کنید تا محلول خشک شود که بعد از خشک شدن محلول بر روی محل لکه روی فرش می توانید آن را با اسفنج که مرطوب شده است پاک کنید و بعد از آن بار دیگر محل لکه قدیمی روی فرش را با آمونیکا بشویید تا پاک کردن کامل لکه از روی فرش انجام شود.

 

تمیز کردن لکه تخم مرغ بر روی فرش :

برای از بین بردن لکه تخم مرغ از روی فرش ، شما می توانید به آسانی و بدون هیچگونه نگرانی ای با درست کردن محلول سرکه سفید ، آب ولرم مایل به گرم و همچنین صابون لکه ی تخم مرغ بر روی فرش را از بین ببرید.

  تمیز کردن لکه رنگ نقاشی از روی فرش :

از دیگر لکه هایی که بر روی فرش ممکن است باعث کثیفی قالی بشود ، رنگ نقاشی می باشد که ریختن آن بر روی فرش ، لکه ای بسیار کثیفی بر روی فرش ایجاد خواهد کرد. در صورتی که لکه رنگ نقاشی بر روی فرش شما ایجاد شده باشد هیچ مشکلی برای رفع آن وجود ندارد پس فکر خود را درگیر آن نکنید و با استفاده از محلول آب و همچنین مقداری سرکه سفید ، و با داشتن وقت کافی لکه مورد نظر را پاک نمایید. البته به این مورد نیز در پاک کردن لکه نقاشی بر روی فرش توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از ایجاد شدن لکه شما خواهید توانست با این محلول ، لکه کثیف روی فرش را رفع کنید و نباید دست روی دست بگذارید تا لکه قدیمی بشود. ( این روش برای از بین بردن لکه آبمیوه روی فرش و همچنین از بین بردن لکه سبزیجات روی فرش نیز قابل استفاده می باشد ).

 

تمیز کردن لکه جوهر بر روی فرش :

برای رفع لکه جوهر بر روی فرش که باعث کثیفی شده باشد نیز راه حل وجود دارد و هیچ مشکلی در رفع این لکه از روی فرش نیز وجود ندارد. برای از بین بردن لکه جوهر بر روی فرش کافی است که از مقداری شیر استفاده نمایید ، که می توانید مقداری شیر را بر روی محل لکه جوهری شده فرش بریزید و سپس چند ساعت صبر کنید تا شیر بتواند به خوبی لکه جوهر را به خود جذب کند.شما بعد از این مرحله می توانید تا جایی که لکه جوهر بر روی فرش به طور کامل رفع شود این روش تمیز کردن فرش را انجام دهید. توجه داشته باشید که این روش برای از بین بردن لکه روغن بر روی فرش نیز مناسب می باشد.

 

تمیز کردن لکه لوازم آرایشی روی فرش :

در صورتی که لکه رنگ مو بر روی فرش و یا لکه لاک ناخن بر روی فرش ایجاد شود نیز هیچ جای نگرانی نمی باشد و شما می توانید با استفاده از رنگ بردار ها ، لکه های لاک ناخن و لکه رنگ مو که از جمله لکه های لوازم آرایشی بر روی فرش می باشد را رفع کنید.

 تمیز کردن لکه آدامس بر روی فرش :

از بدترین لکه های روی فرش لکه آدمس روی فرش و لکه های چسبناک بر روی فرش می باشد که برای رفع این لکه ها و تمیز کردن این کثیفی روی فرش ، می توانید از مقداری یخ استفاده کنید ، که شما خواهید توانست با قرار دادن یخ بر روی محل لکه آدامس و یا لکه چسبان که بر روی فرش ایجاد شده ، محل لکه روی فرش را نرم کرده و سپس آن را با چاقو جدا و تمیز کنید.

 نحوه شست و شوی فرش:

در صورتی که هیچکدام از این راه حل های بالا برای از بین بردن لکه و تمیز کردن فرش جواب نداد و یا به آن صورت که می خواستید فرش نو و تمیز نشد ، شما می توانید فرش را به صورت صحیح شست و شو دهید ، تا قالی خانه شما مانند روز اول تمیز و نو بشود و علاوه بر آن عمر فرش خانه تان افزایش نیز پیدا کند. برای شست و شوی فرش دو روش وجود دارد که روش اول شست و شوی فرش با استفاده از شامپو می باشد و روش دوم نیز شست و شوی فرش به صورت کامل است که در ادامه به بررسی و آموزش هر دو روش جهت شست و شوی قالی می پردازیم.

  • شست و شوی فرش با استفاده از شامپو :

 

برای شست و شو دادن فرش به وسیله شامپو شما باید در مرحله نخست به خاک گیری قالی بپردازید ( خاک گیری فرش را می توانید به وسیله جارو کردن قالی با جارو برقی و یا لرزاندن فرش انجام دهید) و سپس بعد از اینکه خاک گیری فرش انجام شد ، می توانید تمیز کردن فرش با شامپو را انجام دهید که در این مرحله شما می توانید ، یک شامپو را داخل یک فنجان ریخته و سپس شامپو را داخل یک لیتر آب بریزید و به وسیله شامپو ، آب کف لازم برای شست و شوی فرش را ایجاد نمایید.شما می توانید به وسیله کف به دست آمده از شامپو و آب و به وسیله یک اسفنج همه محیط فرش را به صورت یکجور به آب کفی که ایجاد کرده اید بخیسانید و سپس صبر کنید تا فرش خشک شود. توجه داشته باشید که تا زمانی که فرش خشک نشده باشد حق راه رفتن بر روی فرش را ندارید و بعد از اینکه فرش خشک شد می توانید روی فرش را جارو کنید.

  • شست و شوی تمام فرش :

 

شست و شوی تمام فرش راهی دیگر برای شست و شوی قالی های خانه و منزل شما می باشد. در روش شست و شوی تمام فرش همانند روش شست و شوی فرش با شامپو ، شما باید ابتدا خاک فرش را بگیرید که اینکار را به وسیله خاک گیری با جارو برقی و یا لرزاندن فرش انجام می شود.برای شست و شوی فرش در این روش ، در مرحله نخست بعد از خاک گیری فرش ، شما قالی را باید در جایی قرار بدهید که از شیب مناسبی برخوردار باشد و بعد از قرار دادن فرش بر روی سطح شیبدار می توانید آن را به صورت کامل با آب بخیسانید. در این مرحله برای خیساندن فرش بهتر است که درجه سانتی گراد آب چهل درجه باشد و همچنین از کمترین مقدار آب برای خیساندن کامل فرش استفاده گردد.

 در مرحله بعد شست و شوی قالی نیز می توانید با توجه با روش اول که شست و شوی فرش با شامپو است عمل کنید ، که در این مرحله شما باید با استفاده از یک اسفتج که آغشته شده به کف ایجاد شده از یک فنجان و یک لیتر آب گرم می باشد قالی را شست و شو بدهید. بعد از اینکه شست و شوی همه فرش صورت گرفت شما می توانید با جهت موافق خواب فرش و به وسیله آب ، که دارای فشار قدرتمندی نیز باید باشد ، فرشی را که شسته اید آبکشی کنید تا مواد شامپو و کفی به صورت کامل از فرش خارج بشود. در مرحله پایانی نیز شما می توانید برای اینکه فرش خشک شود آن را در وضعیتی با شیبی که تند باشد و زیر آن نیز داری جریان عبور هوا باشد قرار بدهید تا فرش خشک شود.( در این مرحله برای خشک کردن فرش خیسانده شده ، می توانید آن را آویزان کرده که بعد از اینکه فرش خشک شد ، چروک بر روی فرش نیز ایجاد نشود ). البته در پایان این مقاله فرش ، این نکته را نیز باید بیان داشت بهتر است به جای شست و شوی کامل فرش آن را به شرکت های شست و شوی فرش تحویل بدهید تا از هدر رفتن بی رویه آب جلوگیری کنید.

  

با سپاس فراوان - واحد تحقیق و آموزش فرش اطمینان


سایر مطالب

مطلب قبلی   ـــــــــــــ   مطلب بعدی






 

 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب