جمعه
1403/01/10
مرکز فروش 03154750439

صنعت فرش و نساجی کاشان اسیر بازیچه‌های ارزی

سال گذشته حدود ۱۰۰ واحد ریسندگی برای رفع کمبودهای مواد اولیه در حوزه نساجی و فرش افتتاح شد که فقط ۵۰ واحد آن با فناوری پیشرفته به مناطق کاشان و آران و بیدگل اختصاص داشت. با اینکه انتظار می‌رفت این تعداد واحد سایه سنگین کمبود مواد اولیه را کنار بزند، اما حالا همین کارخانه‌ها بازیچه دست نوسانات ارزی شدند.

  به طوری که اکنون این خطوط شرایط ایجاد ال سی و شرایط قبلی را برای تأمین الیاف ندارند. آن‌ها در تأمین الیاف از نظر مالی دچار مشکل شده‌اند و درصورتی‌که برای تهیه مواد اولیه تأمین منابع مالی نشود، خطوط ریسندگی کاشان و آران و بیدگل در آینده‌ای نه چندان دور متوقف خواهند شد.
طبیعتاً زمانی که مواد اولیه به ریسندگی‌های منطقه کاشان و آران و بیدگل نرسد و آن‌ها نتوانند نخ را تولید کنند بالطبع کارخانه‌های فرش این منطقه نیز دچار چالش می‌شود، اما این تمام داستان نیست. این توقف تولید می‌تواند موج زیادی از بیکاری کارگران نساجی و بافندگی را در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل ایجاد کند. ماجرا از آنجا دشوار می‌شود که بدانیم بیش از نیمی از ۷۰ هزار نفر کارگری که در کاشان اشتغال دارند در صنعت فرش فعالیت می‌کنند. بنابراین درصورتی که رسیدگی و پیگیری مسئولان بلندپایه و کلان کشوری یا بازدید نمایندگان آن‌ها از این منطقه عملی نشود چالش زیادی در حوزه تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران آن خواهیم داشت.
تولیدکنندگان توان تأمین ارز آزاد را ندارند
در صورتی که رسیدگی و پیگیری مسئولان بلندپایه و کلان کشوری یا بازدید نمایندگان آن‌ها از این منطقه عملی نشود، چالش زیادی در حوزه تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران آن خواهیم داشت. نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی، تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرید‌های اعتباری تولیدکنندگان فرش کاشان را الزامی دانست و گفت: «تولیدکنندگان فرش کاشان توان اقتصادی برای تأمین ارز آزاد را ندارند.» سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: «بیش از هزار کارخانه فرش ماشینی در کاشان در شرایطی با معضل نوسانات ارزی روبه‌رو هستند که این صنعت تأثیر بسزایی در ایجاد فرصت‌های اشتغال در شهر تاریخی کاشان دارد.»
توقف تولید در صورت عدم اختصاص اعتبار
از این رو عدم اختصاص خرید اعتباری نخ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان برای تولیدکنندگان فرش کاشان یک معضل بزرگ برای صنایع فرش کاشان عنوان شده است و ساداتی‌نژاد در این باره تصریح کرد: «درصورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان فرش کاشان قرار نگیرد، شاهد توقف تولید در کارخانجات خواهیم بود.» وی با اشاره به مثالی افزود: «واردکنندگانی که هشت‌ماه قبل واردات نخ برای تولید فرش را به جریان انداختند و در این راستا کالای فرش را تولید و به فروش رسانده‌اند هم اکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکننده محقق نمی‌شود، چگونه برای تولید فرش این مبلغ را تأمین کنند.»



منبع : دکتر ساداتی نژاد

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب